Zgrzytasz zębami przez sen? A może zastanawiasz się, dlaczego Twój uśmiech jest wyraźnie starty? Choć są to problemy powszechne, to niewiele osób wie, że to typowe objawy dla dolegliwości zwanej bruksizmem. Zgodnie ze statystykami tylko 20% pacjentów dotkniętych tym schorzeniem trafia do odpowiednich specjalistów. To niepokojące, ponieważ dolegliwość ta może wywoływać szereg poważnych skutków. Czym jest bruksizm? Objawy, przyczyny i metody jego leczenia omówimy w dalszej części tekstu. Dowiedz się, czy jest to problem, który Cię dotyczy!

Choć bruksizm może mieć przynajmniej kilka przyczyn, to najczęściej pojawia się w wyniku przeciążenia emocjonalnego. Jego mechanizm jest stosunkowo prosty – wywołuje on wzmożoną aktywność mięśni, które odpowiedzialne są za poruszanie żuchwą. Ze względu na to, że objawy bruksizmu pojawiają się głównie w nocy, przez długi czas mogą pozostać niezauważone. Przyjrzyjmy się temu, na czym w zasadzie polega ta dolegliwość i co robić, jeśli podejrzewasz, że problem ten może dotyczyć Ciebie lub Twoich bliskich.

Tajemniczy bruksizm – czym właściwie jest?

Ujmując rzecz najprościej, bruksizm jest mimowolnym zgrzytaniem zębami. Może wiązać się również z patologicznym zaciskaniem szczęki. Dolegliwość ta zaliczana jest do parasomnii. To określenie używane do nazywania zaburzeń, które pojawiają się w trakcie nocnego odpoczynku, bezpośrednio przed samym zaśnięciem lub podczas wybudzania. W dłuższej perspektywie czasu nocne zgrzytanie może nie tylko zrujnować uśmiech, ale i stać się przyczyną wielu niespecyficznych dolegliwości. Skąd bierze się to zaburzenie i jakie są najpopularniejsze objawy bruksizmu?

Krótko o przyczynach bruksizmu

Zanim przejdziemy do popularnych objawów bruksizmu, warto krótko wspomnieć o tym, jakie mogą być jego przyczyny. Do najpopularniejszych zalicza się stres, nerwicę, silne napięcie czy samotność. Dolegliwość ta może być związana również z nieprawidłową dietą, nietolerancjami pokarmowymi oraz nałogami – paleniem tytoniu, piciem alkoholu lub zażywaniem narkotyków. Za bruksizm mogą odpowiadać też wady zgryzu i nieprawidłowo dopasowane plomby, koronki lub protezy.

Bruksizm – objawy, na które warto zwrócić uwagę

Objawy bruksizmu mogą znacznie wykraczać poza wspomniane już zgrzytanie zębami. U osób dotkniętych tą dolegliwością obserwuje się szereg rozmaitych symptomów. Oto lista tych, które pojawiają się najczęściej:

– starta powierzchnia zębów i uszkodzenie szkliwa,

– nadwrażliwość zębów,

– napięcie w okolicy żuchwy,

– specyficzne zmiany wyglądu żuchwy – napięcie związane z jej zaciskaniem może skutkować tym, że staje się ona bardziej kwadratowa i masywna,

– stany zapalne w obrębie jamy ustnej,

– krwawiące dziąsła,

– przygryzanie wewnętrznej strony policzków,

– łamanie, kruszenie i wypadanie zębów,

– uporczywe bóle głowy,

– szumy uszne,

– ból i napięcie karku lub pleców,

– ból w okolicy oczodołów.

Objawy bruksizmu najczęściej obserwowane są u osób w wieku między 25 a 45 rokiem życia. Warto jednak zaznaczyć, że diagnozuje się go również u dzieci. Według stomatologów i ortodontów dolegliwość ta może dotyczyć nawet 60% dorosłych i 30% najmłodszych. Wskazuje się również, że z zaburzeniem tym boryka się nawet 21% populacji Europy. Co więcej, liczby nie pozostawiają wątpliwości co do tego, że bruksizm jest chorobą cywilizacyjną – od lat 90-tych liczba osób, u których diagnozuje się to schorzenie, stale wzrasta.

Konsekwencje bruksizmu mogą być naprawdę poważne

Zarówno nocne zgrzytanie, jak i inne symptomy, które zwykle towarzyszą bruksizmowi, to dolegliwości bardzo często ignorowane. Tymczasem nieleczone zaburzenie może prowadzić do naprawdę poważnych konsekwencji. Wśród skutków zaniedbania tego schorzenia wymienia się między innymi stany zapalne jamy ustnej, wypadanie zębów, zmiany w obrębie żuchwy i szczęki, a nawet zakażenia ogólnoustrojowe. Co więcej, w dłuższej perspektywie objawy bruksizmu mogą doprowadzić do zwyrodnień lub destrukcji stawów skroniowo-żuchwowych. Napięcie z okolic twarzy może też z czasem przenieść się na kręgosłup.

Jak leczyć bruksizm?

Bruksizm to zaburzenie, które może negatywnie wpływać na cały organizm. Z pewnością nie powinno się go ignorować – szczególnie że istnieje przynajmniej kilka metod leczenia tej dolegliwości. Jakie metody terapii mogą okazać się pomocne w przypadku wystąpienia objawów bruksizmu? Oto lista tych, które wyróżniają się potwierdzoną skutecznością:

– wyrównanie zgryzu – można wykonać je między innymi za pomocą plomb, koron oraz aparatów ortodontycznych;

– stosowanie leków uspokajających lub psychoterapii – to rozwiązania, które mogą przynieść pewną poprawę w przypadku osób, które żyją w chronicznym stresie;

– zabiegi z botoksem – popularna w medycynie estetycznej toksyna botulinowa umożliwia zablokowanie przewodnictwa mięśniowo-nerwowego; co osłabia działanie mięśni, dzięki czemu nie dochodzi do silnego zaciskania szczęki i wywołanych nim uszkodzeń;

– stosowanie szyny relaksacyjnej – to indywidualnie projektowana nakładka na górne zęby, która chroni je przed tarciem o dolne; szynę najczęściej wykorzystuje się w początkowej fazie leczenia, ponieważ choć chroni ona uśmiech przed konsekwencjami bruksizmu, to nie usuwa jego przyczyny.

Choć objawy bruksizmu początkowo mogą wydawać się niegroźne, to pamiętaj, że nie wolno ich lekceważyć. W kwestii leczenia tej dolegliwości zasada jest prosta – im szybciej, tym lepiej. Jeśli zauważysz u siebie niepokojące symptomy tego schorzenia, zapraszamy do kontaktu. Nasza klinika oferuje proste zabiegi toksyną botulinową, które przynoszą szybką ulgę w uporczywych objawach bruksizmu.