Rozstępy najczęściej pojawiają u kobiet w ciąży, ale nie tylko. Mogą je u siebie zaobserwować także dzieci w okresie dojrzewania, osoby otyłe, sportowcy oraz chorzy na niektóre choroby. Dlaczego? Co to są rozstępy i jakie są przyczyny ich powstawania?

Co to są rozstępy?

Rozstępy to skazy na skórze, rodzaj blizn o wrzecionowatym kształcie. Niektóre rozstępy są czerwone, inne białe. Ich barwa zależy od tego, jak dawno temu powstały.

Rozstępy pojawiają się u kobiet w ciąży, osób otyłych, sportowców i dzieci w okresie dojrzewania, a także u chorych cierpiących na niektóre choroby.

Rozstępy nie są w żaden sposób niebezpieczne dla zdrowia, jednak uznaje się je za nieestetyczne, dlatego wiele osób chce się ich pozbyć, a zabiegi usuwania rozstępów cieszą się dużym zainteresowaniem.

Od czego robią się rozstępy?

Rozstępy pojawiają się na różnych partiach ciała. Najczęściej słyszy się o rozstępach na brzuchu czy udach, ale zdarzają się też rozstępy na pośladkach, plecach, piersiach czy ramionach.

Niezależnie od tego, czy są to rozstępy na brzuchu czy rozstępy na pośladkach, przyczyny są zazwyczaj takie same – nadmierne rozciąganie się skóry związane ze zmianą kształtu sylwetki lub przybieraniem na wadze, przy jednoczesnym osłabieniu włókien kolagenowych lub mniejszej sprawności komórek odpowiedzialnych za wytwarzanie nowych włókien kolagenowych.

Jak wygląda powstawanie rozstępów?

Skóra naciąga się zbyt mocno, aby nadążyć z produkcją potrzebnej ilości włókien kolagenowych lub włókna kolagenowe są osłabione, np. z powodu podwyższonego poziomu kortyzolu (częsty przypadek u kobiet w ciąży). Na skórze pojawiają się drobne pęknięcia – początek rozstępów.

Pierwszym etapem powstawania rozstępów jest faza zapalna, która może trwać nawet pół roku. W tym czasie włókna kolagenowe ulegają odkształceniu. Jak wyglądają świeże rozstępy? Są czerwone i pieką lub swędzą, a skóra w ich otoczeniu jest napięta.

Później, w fazie zanikowej – drugim i ostatnim etapie powstawania rozstępów – spada elastyna i kolagen, a rozstępy bledną, stają się wklęsłe i pomarszczone.